no-img
مرکز دانلود فایل نگارا

تاریخچه استانداردهای کیفیت - مرکز دانلود فایل نگارا


مرکز دانلود فایل نگارا
جدیدترین پاورپوینتها
اطلاعیه های سایت

   TARG

ادامه مطلب

تاریخچه استانداردهای کیفیت
zip
اکتبر 31, 2017

تاریخچه استانداردهای کیفیت


تاریخچه استانداردهای کیفیت دسته: صنعت
بازدید: 11 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 64 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 70

استاندارد كیفیت را برای نخستین بار دولت انگلستان ، پس از جنگ
جهانی اول به صورت مدون ، ایجاد كرد پس از آن ( پیش از جنگ جهانی
دوم ) وقتی كه شركتهای كوچك با یكدیگر ادغام و شركتها و موسسات
بزرگتری را تشكیل دادند

قیمت فایل فقط 7,000 تومان

خرید

تاریخچه استانداردهای کیفیت

روش اداره موسسات تولیدی
به كلی تغییر یافت . تغییر دیگری كه همزمان با جنگ جهانی دوم
به وجود آمد ، استفاده كردن از بازرسان در مراحل گوناگون تولید
محصولات بود . در چنین وضعیتی بازرسان موظف بودند محصولات تولید
شده را بازرسی كنند و چنانچه مرغوبیت لازم را نداشته باشند ، آن
را عودت دهند تا پس از انجام گرفتن اصلاحات لازم بار دیگر بازرسی
شود . این چرخه تولید ، بازرسی و اصلاح ، سالها در كارخانه ها
باقی ماند . در سالهای اخیر روشهای جدید دیگری كه به تولید صحیح و
دقیق محصولات می انجامد ، به كار گرفته و جایگزین روشهای پیشین
شده است . توسعه مراكز صنعتی و فن آورانه كه پس از جنگ جهانی دوم
آغاز گردید نیز پیچیده تر شدن روشهای تولیدی و سخت تر شدن تضمین
كیفیت را در پی داشت .

نخستین تلاش برای استانداردكردن سیستم كیفیت
كه تاثیر رشد صنعت و پیچیدگی آن بیشتر بود در ایالات متحد آمریكا
بوجود آمد . این فعالیتهای استاندارد كردن از وزارت دفاع آمریكا
آغاز شد و به ایجاد استاندارد ارتشی 9858.

در سال 1956 كه ویژه مشخصات و شرایط سیستم كیفیت و
استاندارد
ارتشی
45208 ( MIL-I-4208 
)  كه مخصوص سیستم بازرسی است ، منجر شد . این دو سری
استانداردها هنوز در وزارت دفاع و ارتش ایالات متحد آمریكا مورد
استفاده قرار دارد .

این دو رشته استانداردها
پایه و اساسی شد برای استانداردهایی كه توسط كشورهای عضو ناتو به
وجود آمد . این استانداردها به استانداردهای ای . كیو . ای . پی
به شماره های 1 ، 4 و 9 شهرت دارند . از این استانداردها ،
استاندارد ای . كیو . ای . پی مربوط به مشخصات سیستم بازرسی است .
از این دو ، نخستین آن به فعالیتهای تولیدی و بازرسی و دومی به
بازرسی های پیش از حمل مربوط است . با آنكه كشور انگلستان در
سازمان ناتو عضویت دارد این كشور استانداردهای ای . كیو . ای . پی
را نپذیرفت و رشته ای استاندارد مشابه استانداردهای ای .كیو . ای
. پی به وجود آورد . این استانداردها به
استانداردهای

(( دفاع )) معروف شدند . تنها تفاوت این استانداردها
شرایط طرح دو سیستم كیفیت است .

در سطح صنایع همچنین نیاز به وجود رشته ای
استانداردهای قابل اجرا احساس می شد . نخستین تلاش در جهت برآوردن
این نیاز به ایجاد استانداردهایی در كشور انگلستان انجامید با نام
استاندارهای بی . اس . 4891 و بی . اس . 5179 . این استانداردها
بیشتر نقش نظامنانه را داشتند تا قرارداد . تا اینكه در سال 1979
استانداردهای بی . اس . 575 شكل گرفتند كه آخرین نسخه آن در سال
1987 انتشار یافت . همان گونه كه پیشتر هم اشاره شد ، این
استانداردها بر اساس استانداردهای ای . كیو . ای . پی تدوین شده
اند . نخستین نسخه استاندارهای بی . اس . 575 نه تنها به عنوان
قرارداد میان خریداران و فروشندگان مورد استفاده قرار گرفت ، بلكه
سازمانهایی وجود داشتند كه شركتهای دارای شرایط كافی را گواهی می
كردند ، كاری كه شركتهای گواهی كننده ایزو و كیو .
اس 9000 امروزی انجام می دهند .

وضعیتی كه در مورد كشور انگلستان مطرح شد كم و بیش در
سطح بین المللی وجود داشت . در نتیجه موسسه بین المللی استاندارد
به سرپرستی كشور كانادا كمیته ای تشكیل داد و به ایجاد رشته ای
استاندارد بین المللی اقدام كرد . با توجه به یگانه بودن این
استانداردها ، از واژه ایزو ( ISO  )
به معنای استانداردهای یگانه یا مشابه استفاده می شود . این
استانداردها كه با كمك و پیشنهاد چندین كشور به وجود آمد ،
سرانجام درسال 1987 به ایجاد رشته ای استانداردها انجامید كه
امروزه با عنوان استانداردهای بین المللی ایزو 9000 شناخته می
شوند . گفتنی است كه واژه ایزو مخفف موسسه بین المللی استاندارد
نیست . نمودار ارائه شده در زیر رشد این استانداردها را نشان می
دهد .

كیفیت خودروها
، همیشه موضوع مهمی در ایالات متحده بوده است . در اوایل سالهای
دهه 1980 میلادی ، انقلاب كیفیت
به صنایع خودروسازی رسید و سابقه گسترده ای در این زمینه از طریق
اجرای برنامه ها و روشهای متعدد برای بهبود كیفیت محصولات ، جلب
رضایت مشتریان و برقراری روابط سازنده با تامین كنندگان مدنظر
قرار گرفت . این حركت گسترده ، موجب تدوین استانداردها ، خط مشی
ها و روشهایی برای اجرای اهداف فوق گردید . هدف اصلی این حركت
ساختار و سیستم اجرایی بود ، نه كیفیت محصول . از اینرو ، چنین
استانداردها و خط مشی هایی در پی هماهنگ كردن و همسو كردن تامین
كنندگان با شركتهای اصلی خوروسازی بودند . البته در این زمینه
تقریبا كارهایی انجام شده بود . تا اینكه شركت
؟      ‌‌‌‌  

شركت فورد و
شركت
جنرال موتورز
( معروف به سه شركت بزرگ خودروسازی ) مذاكرات
مشتركی را برای یكسان سازی نیازمندی سیستم های كیفیت آغاز نمودند
. نتایج این مذاكرات و مشاورت ها ، موجب تشكیل یك گروه كاری مركب
از سه شركت فوق گردید . در سال 1995 ، این گروه كاری ، كار تدوین
و انتشار تفاسیر مجاز از نیازمندیهای استاندارد QS-9000را آغاز نمودند . در این میان گروه كاری
صنایع خودروسازی مسئولیت توضیح و رفع ابهامات از كلیه مستنداتی كه
گروه فوق الذكر تدوین و منتشر می نمایند را عهده دار شد . از سوی
دیگر گروه كاری صنایع خوردوسازی مسئولیت هماهنگی كلیه آموزشهای
مرتبط با QS-9000  را كه در آمریكای
شمالی ارایه می شود عهده دار است . البته باید به این موضوع توجه
داشت كه گروه كاری متشكل از سه شركت بزرگ خودروسازی ، نقش مهمی در
این زمینه داشته است .

 

102

قیمت فایل فقط 7,000 تومان

خرید

برچسب ها :
تاریخچه استانداردهای کیفیت
,
تاریخچه استانداردهای کیفیت
,
History Quality Standards
,
صنعت
, Industry
,
استاندارد
,
کیفیت
,
جنگ جهانی
,
دولت انگلستان
,
اداره موسسات تولیدی
,
سیستم كیفیت
,
استاندارد ارتشی
,
سیستم بازرسی
,
استانداردهای ای كیو ای پی
,
ایزو و كیو اس 9000
,
موسسه بین المللی استاندارد
,
كیفیت خودروها
,
تاریخچه استاندارد QS9000
,
شركت فورد
,
شركت جنرال موتورز



برچسب‌ها :

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *